برای باز شدن فایلهای صوتی:

۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

آتش

إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُم بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ، سوره نمل آیۀ 7. هنگامیکه گفت موسی اهلش را، من دیدم آتشی، به زودی می آورم از آن خبری یا شعله ای گیرانیده، باشدکه شماگرم شوید. 

متوکل عباسی خوب دید که امیر المؤمنین (ع) در آتش شعله ور افتاده و آتش سراپای او را گرفته. از این خواب فوق العاده خرسند شد زیرا او نسبت به علی (ع) عداوت می ورزید و فکرکردکه این همان آتش جهنم است که علی (ع) در آن افتاده و دلیل آن است که حق با اوست که علی (ع) را بد می داند. این خواب را برای معبری بیان کرد ولی نگفت دربارۀ چه کسی این خواب را دیده، فقط پرسید: اگرکسی در خواب ببیندکه شخصی در آتش برافروخته ای واقع شده و آتش او را احاطه کرده، تعبیر آن چگونه است؟ معبرکمی فکر کرد وگفت: چنین کسی یا پیغمبر است یا وصی پیغمبر!

‏متوکل که انتظار چنین تعبیری نداشت گفت از کجا این تعبیر آوردی؟ جواب داد از آیۀ قرآن «فَلَمَّا جَاءهَا نُودِيَ أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا ... »‏ و چون به نزديك آن آمد، ندا داده شد كه هر كس در نزديك آتش و پيرامون آن است، بركت يافته است،  سوره نمل آیه 8.

اجعلنی من اهل النار: یک نفر به حضرت امیر (ع) گفت: «یا قسیم النار، اجعلنی من اهل النار»، ای که قسمت آتش بدست توست، مرا از اهل آتش قرار بده! حضرت خندید و فرمود: جعلتک و سپس به حضار گفت: می خواهد از اهل فنا باشد. این خبر را محدث جلیل، فیض کاشانی در « ‏کلمات مکنونه» آورده و در مرآت الاخره از قول محقق طوسی نقل کرده.

از کتاب «پور و تار، تار و پود»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر